Ballet

Balletles in Alphen aan den Rijn

Wil je binnenkort je eerste balletles volgen ? Dan is deze pagina geschikt voor jou. Wij geven balletles in Alphen aan den Rijn voor 4 – 6 jaar en 7 t/m 11 jaar.

Ballet als recreatie is bedoeld voor iedereen. Jong of oud, klein of groot, jongen of meisje… Er zijn veel redenen waarom iemand ballet zou willen doen:
De belangrijkste reden is natuurlijk omdat het een fantastische sport is.  Als je je spieren sterker wil maken is het een ideale sport. Je doet veel verschillende oefeningen waarbij je spieren traint. Je krijgt een goede conditie van de sprongen, draaien en andere oefeningen. Je motoriek wordt er goed en je bewegingen gecoördineerd door. Je krijgt een mooie, rechte houding en je leert welke bewegingen wel en welke niet goed voor je zijn.

Ook al ben je beginner, twijfel niet, doe het gewoon. Je komt er vanzelf achter of klassiek ballet iets voor jou is?

Hoe ziet een balletles eruit?
Dit is per balletschool verschillend en het verschilt natuurlijk ook per leeftijdsgroep, de nadruk op prestatie en de prioriteiten die de dansleraar/lerares stelt. De dansleraar of lerares bereidt de lessen voor en voert ze met de kinderen en tieners uit. Wij vinden techniek, houding erg belangrijk maar ook zeker de lol mag niet ontbreken!

Jonge kinderen (4 – 6 jaar):
Kinderen van deze leeftijd die op ballet gaan, kunnen bij ons terecht. Hier krijgen ze ballet als recreatie, de les bestaat grotendeels uit spelletjes. De lessen worden ‘dansante vorming’ genoemd. Hoe ouder de kinderen worden, hoe gerichter de lessen worden de op techniek van ballet. De les bestaat uit een aantal onderdelen en heeft vaak ongeveer dezelfde opbouw.  Eerst gaan de kinderen improviseren, ze bewegen zelf op de muziek zodat ze gevoel voor ritme en een eigen stijl kunnen ontwikkelen. Er volgen een aantal oefeningen aan de barre (=balk waaraan de danser(es) steun heeft). Daar wordt hen de basis van ballet (zie “de simpele ballettermen”) aangeleerd. De barre is een erg belangrijk onderdeel voor de ontwikkeling van het kind, hoewel veel kinderen het niet heel leuk vinden. Hierna komen oefeningen au milieu (=midden van zaal). Dit bestaat uit spieren rekken, spieren sterk maken en kleine dansjes en balletpasjes aanleren. Een onderdeel dat ook vaak tijdens een les plaatsvindt is “over de diagonaal”. Hierbij worden sprongetjes geoefend over de diagonaal van de zaal. Er worden spelletjes gedaan (bijvoorbeeld stilstaanspelletje, improvisatiespel, spiegelspel, enz…)Ten slotte een korte afsluiting.

Kinderen (7 – 11 jaar):
De balletgroepen worden ingedeeld op niveau. Er zijn dus beginnersgroepen en gevorderde groepen.De les begint vaak met “indansen,” even weer inkomen en een beetje warm worden.
Aan de barre worden oefeningen gedaan die behalve je lichaam, ook je geheugen op de proef stellen. Het is belangrijk jezelf aan te leren hoe je goed barre-oefeningen kan onthouden. Als je de oefeningen onder de knie hebt, is het de bedoeling dat je extra gaat letten op de manier waarop je het uitvoert.

Daarna komen oefeningen “au milieu”. Hierbij komen ook weer balletpassen aan de orde die niet aan de barre gedaan kunnen worden, zoals pirouettes en kleine sprongetjes. Ook is er vaak een korte warming-up waarbij je al je spieren oprekt om lenig te worden. Zelfs spieren waarvan je geeneens wist dat je ze had stretch je dan! Nadat je helemaal opgewarmd bent doe je vaak eens dansje “au mileu”, waarin je de geleerde danspassen toepast.
Ook de diagonaal is een veel gebruikt onderdeel. Sprongen als tenlevé, grand jeté en pas de chat en andere passen als de pique en verschillende soorten draaien worden hier vaak geoefend.

Docente: Anastasia Groenendijk

Meer informatie of inschrijven?

Kledingvoorschrift (klassiek)

• zwart balletpak